Göteborg, Kålltorpsskolan

Skolmåltiden är ett pedagogiskt arbete -

Två som jobbar i skolrestaurangen

 

…säger Helene Augustsson, husmor på Kålltorpsskolan med eftertryck. 
Vi började med ett frukostprojekt, där jag informerade och bjöd på frukost i vår restaurang. Sedan har det fortsatt med lunchmusik tillsammans med elever och musiklärare och vett och etikett för våra nior.


 Det vi lär ut här i skolan kan ge mycket, det gäller att ge och ta i samarbetet mellan pedagoger och kökspersonal. Vi samverkar med klasslärare, hemkunskapen, musiklärarna… Här finns bara positiv attityd säger Helene och kollegan Anna nickar instämmande.

På Kålltorpsskolan finns många exempel på hur lärare och måltidspersonal arbetar tillsammans för att skapa matglädje. För att öka medvetenheten om de egna frukostvanorna fick eleverna i årskurs 1, 3 och 9 föra frukostdagbok under en vecka. De äldre eleverna fick utmaningen att skriva på engelska. Sedan var det dags att äta frukost i skolans egen restaurang där husmor Helene visade och berättade. -De satt här och njöt och åt. Efter att ha fått smaka en härlig frukost i teori och praktik fick eleverna föra frukostdagbok igen – för att jämföra om de förbättrat eller ändrat sina frukostvanor.

Pojke tar mat

Att fånga elevernas intresse för mat tycks vara en ledstjärna på Kålltorpsskolan. I årskurs nio har man tillsammans med klassläraren haft undervisning om vett och etikett – där en måltid var i centrum förstås. Skolrestaurangen servade med en fräsch kycklingsallad, kuvertbröd och hemlagad dressing. Eleverna fick i sin tur förbereda tal och träna på muntlig framställning och att föra sig vid matbordet. –Eleverna tyckte att den här lektionen var kul och givande på alla sätt, säger Siv Govenius som tog initiativet till övningen. Att ha en skolrestaurang som är så öppen för gemensamma aktiviteter i skolan är en stor förmån för oss pedagoger.

Att ge och att ta - pedagogerna är heller inte sena att erbjuda sina resurser i Kålltorpsskolans restaurang. Elever och musiklärare bjuder ibland på lunchkonserter, för att skapa stämning utöver det vanliga när eleverna äter gott och umgås. –Måltiden är inte bara ett matintag, den är ett pedagogiskt arbete också menar Helene. Det är så vi ska se skolmåltiden – ett viktigt ämne som handlar om samvaro, hälsa och vår omgivande miljö.

Skolrestaurangen i Kålltorp har ett klart pedagogiskt synsätt – genom måltider kan man lära. I klass 3b har eleverna varit med och pilottestat tekniken för Skolmatsakademins skolmatsenkät på webben. Och eleverna i parallellklassen, i full färd med att äta frukt, bröd och ost och samtidigt livligt intyga hur bra de trivs i ”bamba”, vet varför det är viktigt att äta regelbundet:
–När lunchenergin har tagit slut får man ta av mellanmålsenergin, säger Amanda, Liv och de andra i tjejgänget.


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wBki|pmzqvmHtwoqsmv5{mki|pmzqvmHtwoqsmv5{muiqt|wBrw{mnqvi5jwlqvH%vozmoqwv5{mrw{mnqvi5jwlqvH%vozmoqwv5{m