Falköping

Med smak på schemat

Flickor äter pasta

- Vilken pasta har kokat tjugo minuter och vilken har kokat i åtta? Vad är skillnaden på de båda? Läraren Mikael frågar klassen som sitter med två sorters pastaskruvar framför sig på papptallrikar. Den ena guldgul och spänstig, den andra betydligt blekare. Flera händer i luften.
– Det är skillnad på hur de luktar och smakar och hur det känns när man tuggar, säger Edwin.

Rektorer i Falköping

-Det började med att våra elever skulle få jobba med textargumentation, berättar Mikael Ohlson och Ulf Svensson, lärare och tillförordnad rektor på Mössebergsskolan. Då gällde det att hitta ett bra ämne. Skolmaten låg nära till hands och på den vägen hittade vi Sapere metoden. Vi har genomfört de flesta övningarna i materialet i årskurs 6. Sapere är ett jättefint pedagogiskt material med en behändig lärarhandledning, som gör att materialet kan användas direkt i klassrummet.

Mössebergsskolan ingår i ett EU-finansierat Commenius-projekt tillsammans med skolor i England, Tyskland och Italien. ”Slow Food – fast movement” är det slående namnet på samarbetet. Under detta första år är temat mat och smaker.

-I praktiken innebär det att skolans sexåringar får planera bra och sunda frukostar, i åk 4 är det smakövningar på schemat som gäller. I slutet av maj åker flera elever med lärare och rektor till Italien, där smaker ska tränas och vänskapsband knytas. Eleverna kommer också få träffa Carlos Petrini, grundare av Slow Food-rörelsen under sitt besök. Det blir ju något av en höjdpunkt, menar Ulf. 
 

Hur kommer skolmåltiden in i bilden då?

 

KryddtavlaSkolans kock Åsa berättar:
-Mikael och Ulf föreslog att vi skulle ha smakveckor i skolrestaurangen. Varje fredag under några veckor hade vi veckans krydda någonstans i maten. Basilikakryddad tomatsallad och tzatziki med färsk vitlök, var sådant som vi serverade. Eleverna fick vara detektiver, finna kryddan och rätten den ingick i. Samarbetet med skolan har varit jätteroligt, att de är entusiastiska är viktigt för oss. Eleverna tyckte förstås att det här var en kul grej. En del kom till och med innan serveringen började och ville ställa frågor. 
 

Mat och smaker från jord till bord

 Klassrum Falköping

I dagarna ska klass 4b åka till sin jordlott en bit utanför stan. En lokal eko-producent har varit behjälplig med lott och goda råd. På utrymmet 8x12 meter ska grönsaker sås, tomater och solrosor planteras. Eleverna har själva förodlat plantorna i klassrummet.

 
–Kroppen, sinnena och maten har sin plats i undervisningen, menar Ulf. Eleverna tränar att utveckla sina olika förmågor och sitt språk. De lär sig att använda fler adjektiv och blir uppmärksamma på kroppens förnimmelser. Det bästa är ju att allt det här är förankrat i Läroplanen. Kunskap om mat och måltider löper som en tråd genom skolans ämnen. Du kan räkna, argumentera, känna och se biologiska och etiska sammanhang. För oss är smak på schemat en självklarhet, avslutar Ulf.


Vill du veta mer om smak på schemat på Mössebergsskolan, kontakta Mikael Ohlson på mobil 0704-085380 eller This is a mailto link
Använda Sapere-metoden? Här finner du materialet på Livsmedelsverkets hemsida


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wBuqsimt5wpt{wvHml}5nitswxqvo5{muqsimt5wpt{wvHml}5nitswxqvo5{muiqt|wB&ki|pmzqvmHtwoqsmv5{mki|pmzqvmHtwoqsmv5{muiqt|wBrw{mnqvi5jwlqvH%vozmoqwv5{mrw{mnqvi5jwlqvH%vozmoqwv5{m